Cum să învingem pesimismul?

Se întâmplă să stai jos alături de şeful tău şi să evaluaţi îmbunătăţirile ce au avut loc la nivelul carierei tale în decursul unui an. În ciuda unei reacţii pozitive, un sentiment de criticism îşi face loc în capul tău ce îţi dă o stare aiurea pe tot parcursul săptămânii. Îţi sună familiar?

Dacă este aşa, să ştii că nu eşti singura: stă în natura noastră să ne fixăm pe veştile proaste, un fenomen ştiut de psihologi ca direcţie negativă. Acest tip de paranoia instalat în creierul nostru este o rămăşiţă a trecutului din zilele noastre precedente, când instinctul nostru de supravieţuire se fereşte de un posibil pericol.

Luptele negative tind să ne lase impresii mai puternice decât cele pozitive, pentru că provoacă mai multe reacţii intense. În consecinţă, noi dezvoltăm o memorie ce selectează şituaţiile de eşec, dispreţ şi despărţiri realizate în condiţii mai puţin amiabile – ceea ce ne determină să ne simţim fără ajutor sau victimizate, sau prea neîncrezătoare ca să putem lua totul de la capăt şi să găsim noi soluţii.

Memoria noastră selectivă ne poate duce la judecări aspre despre anumite perosane sau situaţii. Studiile realizate in anii ˊ60 au descoperit ca este mai uşor să-ţi creezi o părere negativă în schimbul uneia pozitive, referitor la o persoană necunoscută.

De fiecare dată când te hotărăşti să faci o schimbare mare în viaţa ta, este neapărat să-ţi construieşti un plan. Viziunea ta va reprezenta ancora ce te poate preveni de la senzaţiile de îndoială sau neîncredere. Este de asemenea foarte important să continui să mergi mai departe chiar dacă lucrurile i-au o altă întorsătură, şi anume să depăşeşti obstacolele, nu să le eviţi pentru că ele nu vor dispărea de la sine.

Este o expresie în domeniul neurologiei: Neuronii ce ard împreună, se conectează împreună. Acest lucru înseamnă că forme noi ale gândirii pot schimba psihologia creierelor noastre. Prin urmare, atâta timp cât nu putem ignora veştile rele, ne putem antrena creierul să devină mai alert la informaţiile pozitive. Când observi un aspect pozitiv la persoana ta sau la altcineva, sau în mediul înconjurător, încearcă să savurezi acest moment timp de 10 secunde. Multe din aceste observaţii pot fi ca de exemplu „soarele străluceşte pe cer” sau „această cafea are un gust foarte bun”, şi continuă să faci acest exerciţiu în fiecare zi şi vei începe să te simţi într-o formă emoţională mai bună.

*foto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *